fredag 21 oktober 2011

att våga måla svart

 


Ännu en solig fredag!

Själv har jag varit på det stora möbelvaruhuset med käraste svärmor och handlat en massa bra-att-ha-saker. Där var redan julpynt, tomtar och små plastgranar till salu, men julen känns väl fortfarande väldigt långt borta eller hur?

Köksprojektet trippar på i sin myrstegstakt och jag tog mod till mig och målade bänkskivan svart. Det är mycket läskigare att måla svart, än vitt, kan jag meddela och inte blev det bättre av att älsklingen stod bredvid och ropade "Ojojoj vad svart det blir!". Ingen återvändo finns det heller när man linoljemålar sin alldeles nyköpta ekskiva järnoxidsvart. Men, men... nu har jag lugnat mig och är rätt nöjd med min magkänsla, så imorgon ska den få sig ytterligare ett lager svart färg!

Min efterlängtade grågröna Fired Earth-färg som specialbeställdes hela vägen från England (Ja, jag är inte riktigt klok när det gäller färg och form, jag vet! Men det går liksom inte att bara få det halvrätt, det måste stämma precis om själen ska få ro :)) har äntligen kommit hela vägen till villa Någorlunda så i helgen ska även skåpet få sig ett lager färg. Mycket spännande (och lite fjärilar i magen).

Ha en fin kväll så hörs vi snart igen.


4 kommentarer:

  1. Svarta köksbänkar är ursnyggt, det har jag här hemma :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Snyggt med mattsvarta fonväggar också.. Om man har färgglada möbler :)!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vet inte om du fortfarande läser kommentarer på bloggen men testar ändå...
    Är du nöjd med köksbänkarna i svart? Hur många gånger målade du och med vilket fabrikat? Har du lagt ngt skyddande över? Typ hårdvaxolja lr liknande?
    Är mitt i en köksrenovering och hade från början tänkt stenskiva men prioriterade bort det pga priset... Så nu är det ek som gäller men vill inte ha vanlig oljad.

    Mvh
    Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erica, det var samma för oss. Vi ville ha sten, men det blev för dyrt. En riktigt tjock ekskiva på Ikea kostar i jämförelse nästan ingenting. Jag ser på datumet att det gått mer än två år sedan jag målade den svart och den är fortfarande lika fin. Jag målade två, eller kanske tre, minns inte riktigt, lager med svartaste linoljefärgen. Minns ej fabrikat, men brukar använda Ottossons, Gysinges och Kultuthantverkarnas. Vilket som fungerar nog. I början försökte jag att enbart sköta den med linolja, men den var ändå känslig för vatten och fick ringar lätt. Då köpte jag hårdvaxolja på närmaste Ica (okänt märke) och vaxade två gånger. Det blev kanon och har inte krävt någon behandling sedan dess! Den är förstås känsligare än en stenskiva, men det är ju alla träskivor.

      Radera