fredag 1 april 2011

rum för drömmar


Ett litet aprilskämt?

Jag är inte vän med Blogger idag. Hade förberett ett inlägg som skulle läggas upp automatiskt i morse då jag visste att hela min dag skulle vara galet hektisk. Men inget hände på hela dagen och så på kvällen kom min morgonhälsning upp! Det kanske var ett litet aprilskämt...? Hmm, nåja. Hur är det mer er? Har ni blivit mycket lurade idag? 

Sitter just nu hemma hos min svärmor och alla barnen sussar sött i bäddsoffan. Älsklingen är hemma i villa Någorlunda och målar taken med färgen som luktar så hemskt. Nu hoppas vi att de blir vitaste vita! Det är skönt att inte behöva sova hemma första natten vi målat innan vi hunnit vädra ur ordentligt. Och så är det ju en utmärkt ursäkt för en liten utflykt :)

Jag har en djup och lång kärlekshistoria till gamla hus. Jag vet inte hur den började, för själv är jag uppvuxen i sjuttiotal med plasttak och spånskivemöbler. Men jag har alltid älskat gamla hus! Jag älskar hur man slösade med det onyttiga. Att man byggde för det vackra och inte för det praktiska. Och hur de gamla husen åldras med behag. Som rummet här ovanför. Nött och slitet, men vackert vackert. En riktigt plats för drömmar. Så storslagna rum har ju inte vi hos oss men lite inspiration kan man alltid knycka. 



Det här vardagsrummet är ju lite modernare men har samma drömska stämning, tycker jag. Älskar färgerna och symmetrin. Symmetri är viktigt i inredning och ett bra sätt att få lugn. Gillar också möbleringen, att det inte är möblerat för tv:n (som faktiskt skymtar till höger) utan för umgänge. Vi har en liknande möblering i vårt vardagsrum - ja, i vanliga fall när det inte är byggkaos där. Behöver verkligen ta mig en ordentlig funderare på färgsättningen känner jag, när jag ser denna fina bild...

Önskar er en skön fredag med mycket mys! Målarrapport kommer imorgon :)

1 kommentar:

  1. Vad klokt att åka iväg för att slippa doften av stark målarfärg.

    Ha en fin lördag

    SvaraRadera