torsdag 31 mars 2011

it´s a cover up

  

Jag gillar idén med återbruk.

Att använda gamla möbler istället för nya. Att köpa begagnade saker istället för nytillverkade. Tanken är ju fin, eller hur? Både ur ett estetiskt perspektiv och ett miljömässigt. Jag kan verkligen inte säga att jag lever så på det stora hela, men när det kommer till möbler  ä l s k a r  jag begagnat. Tycker att det är så vackert med det gamla, lagom nötta, av många generationer använda. Gediget och rejält är det oftast också. Tillverkat för att hålla i evigheter.


Men fint och fräscht måste det ju vara. Rent och nymålat och omklätt. Själv målar jag ständigt om våra möbler. Syr överdrag och klär om. Och fynda gamla möbler kan lätt bli en drog. Mitt bästa tips är stadsauktionen på Stockholms Auktionsverk där man varannan vecka kan lägga bud på vackra gamla möbler. På internet om man inte kan vara på plats. Många av våra möbler kommer just därifrån :)

Men även moderna möbler gillar jag att återanvända och piffa. Till nyrenoverade vardagsrummet drömmer jag om nya överdrag till våra Ikea-fåtöljer, gärna i ett mörkare tyg. Bemz är en fantastiskt webshop med tyg i alla smaker och jag har just hittat deras blogg som är en härlig inspirationskälla till inredning. Ett litet tips ;)

Här kommer några bilder lånade därifrån som onekligen sätter igång inredningsfantasierna.

Ha en trevlig kväll och dröm många inredningsdrömmar! Kram fru N.


 


 




1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul tips och jätte vackra bilder!
    Din blogg är väldigt inspirerande!
    Ha en härlig fredag imorgon!
    Kram Anna

    SvaraRadera